Vertrouwenspersoon

Op basis van Nederlandse wetgeving dient een werkgever te zorgen voor een sociaal veilige werkomgeving en een integere organisatie.

Zo verplicht het Burgerlijk wetboek werkgever en werknemer zich als goed werkgever en goed werknemer te gedragen. Vraagt de Arbowet onder meer om beleid te voeren dat psychosociale arbeidsbelasting voorkomt of beperkt en dat de werkgever een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) uitvoert. En vereist de Wet Bescherming Klokkenluiders dat organisaties met meer dan 50 medewerkers een procedure heeft om misstanden te melden (een klokkenluidersregeling).

Het aanstellen van een (interne en/of externe) vertrouwenspersoon binnen een organisatie, is voor een werkgever één van de mogelijkheden om hierin te voorzien. Als de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel dat op 23 mei 2023 door de Tweede Kamer is aangenomen dan wordt medio 2024 / 2025 het aanstellen van een vertrouwenspersoon in bedrijven met meer dan tien werknemers in dienst verplicht.

Het functieprofiel van een vertrouwenspersoon, zoals is opgesteld door de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen, voorziet in drie hoofdtaken:

  • Opvangen, begeleiden en adviseren van de medewerker
  • Voorlichten, informeren en inspireren van de organisatie
  • Gevraagd en ongevraagd adviseren van bestuur en management

De werkterreinen van de vertrouwenspersoon gaan specifiek over ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen binnen een organisatie. Ongewenste omgangsvormen kunnen te maken hebben met zaken als discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld en pesten.

Schendingen van integriteit kunnen te maken hebben met het lekken van informatie, belangenverstrengeling of bijvoorbeeld fraude of omkoping. Wanneer het maatschappelijk belang in het geding is, wordt een integriteitsschending een misstand genoemd.

Wil je meer weten over wat ik voor je kan betekenen?